Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
František Mořic Nágl - Na púti
LETNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE - 21.6.2015 o 15.oo hod.
| Číslo položky: | 59663 |
| Koniec aukcie: | 19.06.2015 12:00:00 |
| Vydražené za: | Ukáž cenu |
Popis:
- Poradové číslo: 114
- Technika: gvaš na kartóne
- Rozmery: 38,5 x 32 cm
- Značenie: vľavo dole
- Odhadovaná cena: Ukáž cenu
Dielo je rámované.
František Mořic Nágl
(1889 - 1944)
Miesto narodenia: Kostelní Myslová
Bol to český maliar, ktorý sa narodil v roku 1889 v židovskej rodine, ktorá vlastnila mlyn a hospodárstvo. Po skončení gymnázia študoval na Umeleckopriemyselnej škole (1905 - 1908). Potom pokračoval na Akadémii výtvarných umení u Hanuša Schweigera. Svoje štúdium potom zavŕšil vo Viedni. Keď vypukla vojna, musel narukovať a v boji bol ťažko zranený. Po vyliečení pokračoval v maľovaní. Jeho otec si však prial, aby syn pokračoval v obhospodarovaní statku a preto sa oženil s hudobníčkou Vlastou Nettlovou a pokračoval v rodinnej tradícii. Podarilo sa mu však aj pokračovať v maľovaní. Keď prišlo obdobie vysídľovania židov, bol s celou svojou rodinou odvlečený do terezínskeho ghetta. Všetci zahynuli v Auschwitzi.
Jeho diela boli známe už aj pred vojnou, avšak najviac cenené sú jeho obrazy nájdené v Terezíne v roku 1950. Umelec tieto práce zamuroval v jednom z domov. Súbor, predovšetkým akvarelov, dokumentujúci život v Terezíne je ojedinelý. O rok neskôr bol tento súbor 254 diel vystavených v pražskom Mánesi. Nágl maľoval v Terezíne interiéry, zákutia dvorov, ako aj väzňov. Prostredie, ako aj technické možnosti ho priviedli k úspornému tvaru, ale aj ku expresívnejšiemu výrazu.
