Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Karol Miloslav Lehotský - Vŕby
ZIMNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE - 04.12.2011
| Číslo položky: | 25357 |
| Koniec aukcie: | 02.12.2011 12:00:00 |
| Vyvolávacia cena kus: | Ukáž cenu |
| Vydražené za: | Ukáž cenu |
Popis:
- Poradové číslo: 32
- Technika: ceruza
- Rozmery: 20 x 30 cm
- Značenie: vpravo dole
- Odhadovaná cena: Ukáž cenu
- Vydražené za: Ukáž cenu
Najdôležitejšou časťou Lehotského maliarskej práce zostáva krajinomaľba, ktorú sám považoval iba za zdroj príjmov. Lehotského krajinárska produkcia je rozsiahla, ale zatiaľ v prevažnej väčšine roztratená v súkromnom majetku v Juhoslávii, na Morave a čiastočne aj v Čechách a na Slovensku. Sú to zväčša sviežo nahodené náladové krajinky malých formátov, ale neustáleného názoru, úrovne a hodnoty. Lehotský v nich nadväzuje na impresionistickú krajinomaľbu s jej drobnopisom, ale v podstatne lomenejšom farebnom ladení. Štefan Krčméry z príležitosti Lehotského výstavy v Bratislave hodnotí jeho novšiu krajinársku tvorbu: „ Krajiny sú miniatúrne prepracované, nie smerom fotografickým, ale bedlivým uvážením farebného efektu, kde v harmónii spolupôsobí každá bodôčka, pričom farebnými efektmi prehlbuje si i perspektívu až zázračne.“
| Zákazník: | Dátum a čas: | Cena: |
Karol Miloslav Lehotský
(1879 - 1929)
Dátum narodenia: 1879
Karol Miloslav Lehotský sa narodil v roku 1879, zomrel v roku 1929 . Stavy duševnej nevyrovnanosti, ktoré sa u maliara ohlásili ešte cez štúdiá na pražskej akadémii u Maxa Pirnera, postupne sa prehlbovali. Ich prejavom bola Lehotského túlavosť a samotárstvo a v ideovej sfére nacionálno-náboženský mysticizmus.
Lehotského tvorba sa rozpadá na dve navzájom temer nesúvisiace skupiny. Sám Lehotský pripisoval prvoradý význam svojej figurálnej maľbe, najmä symbolicky ladeným portrétom a výjavom, v ktorých chcel výtvarne tlmočiť svoje myšlienky o národnom mesianizme (napríklad portrét Sama Tomášika My stojíme stále pevne ako múry hradné ) a o etickom mysticizme (Na duševných výšinách, Nad priepasťou záchrana ). V Lehotského svetonázore sú prvky tolstojovčiny; hlása neodporovať krivdám a násiliu; duchovnou podstatou a poslaním človeka je vraj upierať zraky k stvoriteľovi a blížiť sa mu asketickou sebažertvou. K týmto figurálnym prácam radia sa Lehotského portréty, v neskorších rokoch robené zväčša podľa fotografií v ponurých sivasto-hnedastých tónoch a signované charakteristickým monogramom autora.
