Karol Miloslav Lehotský - Vŕby

ZIMNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE - 04.12.2011

Číslo položky: 25357
Koniec aukcie: 02.12.2011 12:00:00
Vyvolávacia cena kus: Ukáž cenu
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 32
  • Technika: ceruza
  • Rozmery: 20 x 30 cm
  • Značenie: vpravo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu
  • Vydražené za: Ukáž cenu

Najdôležitejšou časťou Lehotského maliarskej práce zostáva krajinomaľba, ktorú sám považoval iba za zdroj príjmov. Lehotského krajinárska produkcia je rozsiahla, ale zatiaľ v prevažnej väčšine roztratená v súkromnom majetku v Juhoslávii, na Morave a čiastočne aj v Čechách a na Slovensku. Sú to zväčša sviežo nahodené náladové krajinky malých formátov, ale neustáleného názoru, úrovne a hodnoty. Lehotský v nich nadväzuje na impresionistickú krajinomaľbu s jej drobnopisom, ale v podstatne lomenejšom farebnom ladení. Štefan Krčméry z príležitosti Lehotského výstavy v Bratislave hodnotí jeho novšiu krajinársku tvorbu: „ Krajiny sú miniatúrne prepracované, nie smerom fotografickým, ale bedlivým uvážením farebného efektu, kde v harmónii spolupôsobí každá bodôčka, pričom farebnými efektmi prehlbuje si i perspektívu až zázračne.“

Zákazník: Dátum a čas: Cena:
Karol Miloslav Lehotský
Zobraziť signatúry

(1879 - 1929)
Dátum narodenia: 1879

Karol Miloslav Lehotský sa narodil v roku 1879, zomrel v roku 1929 . Stavy duševnej nevyrovnanosti, ktoré sa u maliara ohlásili ešte cez štúdiá na pražskej akadémii u Maxa Pirnera, postupne sa prehlbovali. Ich prejavom bola Lehotského túlavosť a samotárstvo a v ideovej sfére nacionálno-náboženský mysticizmus.
Lehotského tvorba sa rozpadá na dve navzájom temer nesúvisiace skupiny. Sám Lehotský pripisoval prvoradý význam svojej figurálnej maľbe, najmä symbolicky ladeným portrétom a výjavom, v ktorých chcel výtvarne tlmočiť svoje myšlienky o národnom mesianizme (napríklad portrét Sama Tomášika My stojíme stále pevne ako múry hradné ) a o etickom mysticizme (Na duševných výšinách, Nad priepasťou záchrana ). V Lehotského svetonázore sú prvky tolstojovčiny; hlása neodporovať krivdám a násiliu; duchovnou podstatou a poslaním človeka je vraj upierať zraky k stvoriteľovi a blížiť sa mu asketickou sebažertvou. K týmto figurálnym prácam radia sa Lehotského portréty, v neskorších rokoch robené zväčša podľa fotografií v ponurých sivasto-hnedastých tónoch a signované charakteristickým monogramom autora.