Mihály Munkácsy - U kardinála

JESENNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE - 25.09.2011

Číslo položky: 24589
Koniec aukcie: 23.09.2011 12:00:00
Vyvolávacia cena kus: Ukáž cenu
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 218
  • Rok: 1884
  • Technika: olej na plátne
  • Rozmery: 26,5 x 21,3 cm
  • Značenie: vpravo dole, vzadu popiska
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu
  • Vydražené za: Ukáž cenu

Už na začiatku roka 1880 bol Mihály Munkácsy spoločensky veľmi úspešný, bohatý a aj svetoznámy maliar. Jeho luxusný parížsky salón bol dejiskom spoločenského života mesta ( čiastočne vďaka svojej manželke - vdove po Baronovi Marschovi z Colpach). Jeho priateľ Ripple- Rónai vo svojich pamätiach spomína „ Munkácsyho slávnostné večery boli také honosné, že sa stali skutočnou spoločenskou raritou aj v meste, ako je Paríž " . Munkácsy sa popri svojich veľkých dielach presadil hlavne ako portrétista a tieto jeho dielka išli hneď do domácnosti portrétovaných osôb. Aj týmto sa stal modlou mnohých bohatých mecenášov. Podľa svojich kolegov v svojich dielach bol schopný ukázať dušu i povahu jeho modelov. Aj ponúkané dielo „ U kardinála “ patrí k tejto skupine jeho diel.
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL MUNKÁCSYHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:

789 128 EUR - Pri potoku, Olej na plátne, 119x91.5 cm. Sotheby's , London, 2004
648 000 EUR - Detská návšteva, Olej na dreve, 110x149 cm. Gallery Mu-Terem , Budapest, 2003
501 521 EUR - Dve rodiny, olej na lepenke, 106.5x150.3 cm, Christie's , New York NY, 2003
379,848 EUR - Malý zlodej cukru, olej na plátne, 91.4x118.1 cm , Christie's , New York NY, 2007
361 903 EUR - Aranžovanie kvetov, Olej na plátne, 101.5x137 cm, Christie's , New York NY, 1999
354 116 EUR - Poobedňajší odpočinok v parku, olej na lepenke, 117.5 x 88.5 cm, Christie's , London, 2008
263 900 EUR - Rozhovor, olej na lepenke, 150x110 cm, Kieselbach Gallery , Budapest, 2006

Zákazník: Dátum a čas: Cena:
Mihály Munkácsy
Zobraziť signatúry

(1844-1900)
Dátum narodenia: 1844
Miesto narodenia: Mukačevo (UA)

Mihály Munkácsy (vlastným menom Mihály Lieb) sa narodil v roku 1844 v Mukačeve na Ukrajine, zomrel v roku 1900 v Endenichu v Nemecku.

Po štúdiu u E. Szamossyho, Munkácsy odchádza do Pešti. S pomocou krajinára A. Ligetiho získava štátne štipendium, ktorým mu je umožnené štúdium v zahraničí. V roku 1865 študuje na Viedenskej akadémii pod vedením K. Rahla. V roku 1866 odchádza študovať na Mníchovskú akadémiu a v tom istom roku sa sťahuje do Düsseldorfu, aby študoval u L. Knaussa. V roku 1867 cestuje do Paríža na Svetovú výstavu. Po tejto ceste sa jeho štýl stal oveľa voľnejším, so širšími ťahmi štetca a tónovanými farebnými schémami. Munkácsy svoje prvé majstrovské dielo namaľoval v roku 1869 (Posledný deň odsúdenca), ktoré bolo nadšene prijaté. Tento obraz bol ocenený zlatou medailou na Parížskom salóne v roku 1870. Ch. Sedelmeyer chcel od Munkácsyho, aby maľoval rozsiahle plátna, ktoré by vystavoval on sám. Dohodli sa, že najlepšie sú výjavy z Biblie. V roku 1882 namaľoval Munkácsy Krista pred Pilátom, nasledovala Golgota (1884) a trilógia bola uzavretá obrazom Ecce homo (1896). Tieto obrovské obrazy boli vystavované v mnohých európskych mestách a v USA. Všetky tri obrazy kúpil americký milionár J. Wanamaker. V roku 1878 namaľoval historický obraz Slepý Milton a Stratený raj, ktorý sa stal novým míľnikom v jeho tvorbe. Obraz bol zakúpený do Rakúska obchodníkom s umením Ch. Sedelmeyerem, ktorý Munkácsymu ponúkol kontrakt na 10 rokov. Týmto sa stal z Munkácsyho zámožný muž a s konečnou platnosťou upevnil svoje členstvo v parížskom umeleckom svete. Od düsseldorfských žánrových maliarov prevzal znázorňovanie rozdielnych emócií postáv a ich umiestnenie do skupín. Na konci 70-tych rokov 19. storočia pracoval v Barbizone, spoločne so svojím priateľom, maliarom krajiniek - L. Paálom. Tam maľoval svieže, sýto farebné krajiny. Munkácsy sa stal okamžite slávnym a rozhodol sa presťahovať do Paríža. Skorá Munkácsyho tvorba je charakteristická scénami prevažne z denného života sedliakov a chudoby. V nasledujúcich rokoch sa viac sústredil na maľovanie krajín, do ktorých umiestňoval svoje postavy. Dnes je možné tieto diela vidieť v maďarskom Debrecíne. Munkácsy neopustil žánrovú maľbu, zmenila sa však technika. V roku 1880 namaľoval mnoho takzvaných jedálenských obrazov - scény sú umiestnené do bohato vybavených izieb v domovoch zámožných ľudí. Tieto obrazy si získali vysokú popularitu a predávali sa za vysoké ceny. Okrem týchto objektov pokračoval v maľovaní vidieckych scén a pozoruhodných krajín, ktoré silne evokujú emócie. V súkromnom živote bol Munkácsy precitlivený človek, ktorý si stále nebol sám sebou istý a potreboval uisťovanie o svojom talente. Po roku 1890 jeho depresia prerástla vo vážne psychické ochorenie, umocnené pravdepodobne syfilisom, ktorým sa nakazil v mladosti. Jeho posledné obrazy sú nepokojné a niekedy až excentrické (Svedok kvetín, 1896). Zomrel v psychiatrickej liečebni.
( Z Literatúry: KRAJŇÁK, J.: DARTE A MALIARI „VÝCHODU“. DARTE Aukčná spoločnosť s.r.o. , N.Hrušov 2012, s. 172).