Július Lörincz - Mesto

Jarná aukcia výtvarného umenia a starožitností - nedeľa 03.04.2011

Číslo položky: 22146
Koniec aukcie: 01.04.2011 12:00:00
Vyvolávacia cena kus: Ukáž cenu
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 71
  • Technika: olejová tempera
  • Rozmery: 16 x 31 cm
  • Značenie: vľavo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu
  • Vydražené za: Ukáž cenu

Séria jeho diel má spoločný znak v krajnej skicovitosti a expresívnosti, akou sa vyznačujú niektoré kompozičné improvizácie napr. aj u Picassa. Predstavovo je v týchto Lőrinczových náčrtoch dosť spoločného so surrealizmom (vlastne s jeho ozvenami vo francúzskej maľbe tridsiatych rokov). Odráža sa v nich dusivá predbúrková atmosféra. Sú to obdobné tušenia, aké vyjadrovala aj skupina pokrokových slovenských výtvarníkov v Prahe na čele s Majerníkom v zrozumiteľnejších, na sociálnu funkciu a účinok výtvarného diela cieľavedomejšie sústredených obrazoch. Lőrinczova tvorba v období po druhej svetovej vojny si ponecháva kompozičné improvizátorstvo a prednesovú náčrtovosť, ale vo formách je už prístupnejšia. ( Pozn. J.K. )
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. LŐRINCZA NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH :
98 000 Sk - Bratislava. Rok 1972. Olej na plátne. 93x172 cm.
70 000 Sk - Rodina. Rok 1972. Olej na plátne. 84x114 cm.
56 000 Sk - Starosti I. Medzi 1934-36. Olej na plátne. 61x50 cm.

Zákazník: Dátum a čas: Cena:
Július Lörincz
Zobraziť signatúry

(1910-1980)
Dátum narodenia: 16.1.1910
Miesto narodenia: Sládkovičovo

Július Lörincz sa narodil 16. 1. 1910 v Sládkovičove, zomrel 14. 12. 1980 v Bratislave. Študoval na súkromných školách G. Mallého v Bratislave a K. Harmosa v Komárne. 1929-34 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti, Vaszary). 1935 sa presťahoval do Bratislavy, v tom istom študijný pobyt v Paríži , v Belgicku, Holandsku, koncom 1936 opäť v Paríži. Na rozhraní 1938-39 emigroval do Paríža, koncom 1939 sa usadil v Budapešti, kde bol väznený a pod policajným dozorom tam žil až do 1945.Roku 1935 mal spoločne so Štefanom Prohászkom výstavnú premiéru v Bratislave. Vtedy bol už členom Masarykovej akadémie, ktorá mu udelila za výstavu zlatú medailu a štipendium. Využil ho na cestu do Belgicka, Holandska, ale najmä do Paríža. Tu ho osudovo ovplyvnil súdobý hedonistický expresionizmus Pabla Picassa, s ktorým sa i osobne spoznal. Zrejme aj toto spôsobilo, že jeho vtedajšia maľba je podmienená pôžitkárskym vychutnávaním napätí vznikajúcich v problémovom protipostavení expresívnej látky a konštruktívnej formy. Až v druhom pláne sa vynárajú stopy maliarových inštinktívnych tušení, pocitov umelca na pozadí vzbúrenej doby (Upretý, 1934; Samodruhá, 1935; Starosti, okolo 1935; Na pláži, 1936; Bezútešnosť, 1937; Pred búrkou, 1938; Zúfanie, 1938). Už v týchto raných dielach si Lörincz overoval významovú účinnosť neskôr pre neho príznačnej kompozičnej dispozície figúry a priestoru: obrazového spolužitia dramaticky štylizovanej, anonymnej torzovitej figúry a vyprázdneného pozadia jej obrazovej existencie.Z literatúry: Szíj, R.: Lörinz Gyula. Budapest 1971