Koloman Sokol - Figurálna kompozícia I.

ZIMNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE- 8.12.2019 o 15.oo hod.

Číslo položky: 106692
Koniec aukcie: 06.12.2019 12:00:00
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 85
  • Technika: tuš, fixa na papieri
  • Rozmery: 29 x 22 cm
  • Značenie: vpravo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu

Dôrazný, expresívny náboj rukopisu viditeľný na prezentovanom diele si Koloman Sokol podržal od svojich školských rokov až do záveru výtvarnej činnosti. Neustávajúce pátranie po umeleckej pravde napĺňalo každú jeho prácu. Zreteľný citový akcent vychádzajúci taktiež z ponúkanej práce zobrazujúcej polpostavu muža sprevádza autorom prevedený analytický výskum bytia jedinca. Figurálny námet v expresívnej čiernej sa mu pravidelne staval oporou pre vyjadrenie rôznorodých, sociálne podfarbených tém a priestorom pre kritiku neduhov spoločnosti.

Zdroj: http://www.osobnosti.sk/osobnost/koloman-sokol-1021

NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL K. SOKOLA NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH:
315 000 Sk - Červený a čierny. Rok 1982. Gvaš, fixka na papieri. 70 x 56 cm.
280 000 Sk - Traja v rozhovore. Tempera, gvaš na papieri. 60 x 44 cm.
255 000 Sk - Hudobníci. Okolo 1979-83. Pastel, fixka, tempera na papieri. 60 x 45 cm.


Autorove diela:

Figurálna kompozícia II.

Vyvolávacia cena: 950 €

Koloman Sokol
Zobraziť signatúry

(1902 – 2003)

Koloman Sokol sa narodil v roku 1902, zomrel roku 2003. Považovali ho za extrémistu a búrliváka; o jeho programe voči spoločnosti sa tvrdilo, že je v priamom protiklade k súčasným ideálom umeleckej slobody. Aj mladá literárna a umelecká generácia, ktorá prežívala politické a spoločenské problémy prítomnosti rovnako ako on, hodnotila Sokola často s rozpačitosťou, ako jedinečného tvorcu v našom umení, ako autora, ktorého vývin nesúvisí s výtvarným vývinom našich národov. Pri porovnávaní s maľbou, ktorá sa inšpirovala najmä folklórnymi motívmi vyznieva Sokolova nekompromisná a obsahovo jednoznačná spoločenská kritika drasticky a ojedinele. Artistné tendencie a všeobecný odpor proti literárnosti nemohli Sokolovu programovú tendenčnosť ani zľahčiť, ani stlmiť... Slovenská verejnosť bola preto silou Sokolovho výrazu ohromená a prekvapená. A ani súčasná kritika nemala voči nemu jednotné stanovisko, hoci čoskoro v ňom rozpoznala talent nevšednej intenzity". Malo by sa aj pripomenúť, že Sokol od roku 1925 prakticky až do skončenia druhej svetovej vojny trvalo nežil na Slovensku. Po epizóde v Mallého súkromnej škole (1924--1925) ho prijali na Akadémii výtvarných umení v Prahe, do grafickej školy Maxa Švabinského. Postupne prešiel ateliérmi Loukotu, Šimonovho asistenta Rambouska a napokon grafickou špeciálkou Šimona, ktorú absolvoval roku 1931. V rámci čestného roku štúdia odišiel roku 1932 na štipendijný pobyt do Paríža, ktorý si predĺžil až do záveru roku 1933, aby sa po návrate usadil v Prahe. V máji roku 1937 odišiel do Mexika, kde pedagogicky pôsobil na Škole knižných umení v Mexiko City až do jesene 1942, kedy s manželkou presídlil do USA. Domov, na Slovensko sa Sokol vrátil až v októbri roku 1946. Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.