Koloman Sokol - Grafika

ZIMNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE: 4.12.2016 o 15.oo hod.

Číslo položky: 77578
Koniec aukcie: 02.12.2016 12:00:00
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 140
  • Technika: kresba fixou
  • Rozmery: 59 x 44 cm
  • Značenie: vpravo dole ceruzou
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu

Emotívne mocná skúsenosť vyžarujúca z výtvarnej tvorby Kolomana Sokola nemá v modernom slovenskom umení obdobu. Jeho emočné rukopisné línie oslovia razantnosťou a svojou sebavedomou stopou odkazujú na autorovu grafickú zdatnosť. Rebelujúc proti zaužívaným tvorivým názorom rieši vo svojom diele hlavne sociálnu problematiku. Významný okruh tvoria aj práce, v ktorých skúma otázky často komplikovaných medziľudských vzťahov. Za osobný prínos k tejto téme možno považovať prezentovanú prácu, ktorá zobrazuje chlapčeka v náručí muža, pričom ďalší muž na dvojicu hľadí ponad plece z úzadia. Dielo svojím obsadením pripomína autorovo neľahké detstvo, v ktorom ho vo veku štyroch rokov opustila mama a následne sa dostal pod ochranu strýka.
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL K. SOKOLA NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH:
315 000 Sk - Červený a čierny. Rok 1982. Gvaš, fixka na papieri. 70 x 56 cm.
280 000 Sk - Traja v rozhovore. Tempera, gvaš na papieri. 60 x 44 cm.
255 000 Sk - Hudobníci. Okolo 1979-83. Pastel, fixka, tempera na papieri. 60 x 45 cm.


Autorove diela:

Jánošiková družina

Vyvolávacia cena: 270 €

Koloman Sokol
Zobraziť signatúry

(1902 – 2003)

Koloman Sokol sa narodil v roku 1902, zomrel roku 2003. Považovali ho za extrémistu a búrliváka; o jeho programe voči spoločnosti sa tvrdilo, že je v priamom protiklade k súčasným ideálom umeleckej slobody. Aj mladá literárna a umelecká generácia, ktorá prežívala politické a spoločenské problémy prítomnosti rovnako ako on, hodnotila Sokola často s rozpačitosťou, ako jedinečného tvorcu v našom umení, ako autora, ktorého vývin nesúvisí s výtvarným vývinom našich národov. Pri porovnávaní s maľbou, ktorá sa inšpirovala najmä folklórnymi motívmi vyznieva Sokolova nekompromisná a obsahovo jednoznačná spoločenská kritika drasticky a ojedinele. Artistné tendencie a všeobecný odpor proti literárnosti nemohli Sokolovu programovú tendenčnosť ani zľahčiť, ani stlmiť... Slovenská verejnosť bola preto silou Sokolovho výrazu ohromená a prekvapená. A ani súčasná kritika nemala voči nemu jednotné stanovisko, hoci čoskoro v ňom rozpoznala talent nevšednej intenzity". Malo by sa aj pripomenúť, že Sokol od roku 1925 prakticky až do skončenia druhej svetovej vojny trvalo nežil na Slovensku. Po epizóde v Mallého súkromnej škole (1924--1925) ho prijali na Akadémii výtvarných umení v Prahe, do grafickej školy Maxa Švabinského. Postupne prešiel ateliérmi Loukotu, Šimonovho asistenta Rambouska a napokon grafickou špeciálkou Šimona, ktorú absolvoval roku 1931. V rámci čestného roku štúdia odišiel roku 1932 na štipendijný pobyt do Paríža, ktorý si predĺžil až do záveru roku 1933, aby sa po návrate usadil v Prahe. V máji roku 1937 odišiel do Mexika, kde pedagogicky pôsobil na Škole knižných umení v Mexiko City až do jesene 1942, kedy s manželkou presídlil do USA. Domov, na Slovensko sa Sokol vrátil až v októbri roku 1946. Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.