Ľudovít Križan - Na poli

JESENNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE 25.9.2016 o 15.oo hod.

Číslo položky: 75065
Koniec aukcie: 23.09.2016 12:00:00
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 70
  • Technika: olej na plátne
  • Rozmery: 75 x 60 cm
  • Značenie: vpravo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu

Pôsobivá scenéria koncentrujúca pozornosť na párom volov orajúcu dvojicu je vzdaním pocty životu jednoduchého slovenského človeka, ktorého autor akoby vyzdvihol na piedestál horského hrebeňa. Silný výtvarný náboj monumentálne pôsobiaceho obrazového priestoru Križan prebral z Benkových heroických krajín. Autor uplatnil aj cit pre dekorativizmus a dramatickosť podporenú rozbúrenou oblohou s vysokými kopovitými mračnami. Výsledkom je dielo nabité poetickým pátosom s jasným ideologickým poslaním.
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Ľ. KRIŽANA NA AUKCIÁCH :
165 000 Sk - Zvoz dreva z hory. Okolo 1940. Olej na plátne. 90 x 100 cm.
150 000 Sk - Jar na holiach. 1937. Olej na plátne. 90 x 100 cm.
36 000 Sk - Starec pri motlitbe. Olej na plátne, 84 x 64 cm ( DARTE - 14.12.2008 )

Ľudovít Križan
Zobraziť signatúry

(1900 - 1979)

Ľudovít Križan sa narodil v roku 1900,zomrel roku 1979.Študoval na VŠMU v Budapešti ( 1916 – 1918 ) a potom súkromne u p. Rigeleho v Bratislave. Od roku 1918 žil v Komárne, kde navštevoval Harmosovú súkromnú školu. V rokoch 1924 – 1934 sa usadil v Žarnovici a od roku 1934 v Bratislave. Vychádzal zo štýlového zázemia komárňanského okruhu. Jeho expresionizmus inklinuje k štýlu Plachého, Procházku či Nedeckého. Známe sú jeho diela z roku 1933 Bez chleba, Bez otca v štýle secesného expresionizmu. V neskoršom období prešiel na krajinárstvo a figurálny ľudový žáner., zaraďujúc sa takto medzi nacionalistickým Benkom a panteistickým Gwerkom.

Okrem silnej sociálnej periódy prvej polovici 30. rokov sa venoval najmä krajinárstvu. Po štýlovej stránke bol dôsledným pokračovateľom Benkovho panteistického krajinárstva. Najmä po príchode do Bratislavy prešiel ku romanticko-rozprávkovému videniu horskej krajiny, pričom siluety kopcov nadľahčoval a expresívne nadsadzoval. Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960.