Michal Čičvák - Vítezov dvor

JESENNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE 25.9.2016 o 15.oo hod.

Číslo položky: 74168
Koniec aukcie: 23.09.2016 12:00:00
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 39
  • Technika: olej na plátne
  • Rozmery: 70 x 55 cm
  • Značenie: vpravo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu

Stále živé meštianske domy s ich dvormi a uličky historického centra Košíc sa stali hlavným námetom jednej z tvorivých fáz maliara Michala Čičváka. Autor vedie pohľad diváka do úzadia hlbokým čiastočne emfiládovým priestorom striedavo ponoreným do temnoty alebo do hrejivého jasného svetla. V spodobení prázdneho priechodu domu zaklenutého sústavou valených klenieb možno rozpoznať náznaky umelcovej celoživotnej témy: priepastnú samotu prežívanú mnohokrát aj samotným maliarom a kontrasty ľudskej púte i jej tragickosť.

Michal Čičvák
Zobraziť signatúry

(1955-2010)
Dátum narodenia: 20.5.1955
Miesto narodenia: Sobrance

Michal Čičvák sa narodil 20. mája 1955 v Sobranciach, zomrel 12. januára 2010 v Košiciach.

Celý svoj život tvoril a prežil v Košiciach. Ako talentovaný výtvarník začal po stredoškolských štúdiách v roku 1973 študovať maliarstvo na poľskej Štátnej vysokej škole výtvarných umení v Gdansku. Štúdiá voľnej maľby na uvedenej škole absolvoval v roku 1978 u prof. R. U. Usareviča a prof. Ostrowského. Už počas gymnaziálnych štúdií súkromne študoval maľbu u košických maliarov (Borecký, Doboš, Feld). Po ukončení vysokej školy pôsobil ako umelec v slobodnom povolaní. Viac ako tri desaťročia sa významnou mierou spolupodieľal na vytváraní východoslovenského, osobitne košického umeleckého života. Spolu s akad. mal. Štefanom Roskoványim patrili zvlášť v 80-tych a 90-tych rokoch uplynulého storočia k popredným osobnostiam nielen košického, ale aj východoslovenského maliarstva. Michal Čičvák kvalitou a významom svojho umeleckého posolstva ovplyvnil nielen regionálny, ale tiež širší kontext slovenského maliarstva. Čičvákova maľba sa vyznačuje vysokou technickou a technologickou úrovňou. Z techník najviac používal akryl, pričom okrem farieb využíval aj autentickú, teplú tonalitu číreho režného plátna, jeho zrnitosť a prirodzenú štruktúru.
( Z Literatúry: KRAJŇÁK, J.: DARTE A MALIARI „VÝCHODU“. DARTE Aukčná spoločnosť s.r.o. , N.Hrušov 2012, s. 40).