Koloman Sokol - Cesta do dediny

JESENNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA A HISTORICKÝCH VOZIDIEL AUKČNEJ SPOLOČNOSTI DARTE - 27.9.2015

Číslo položky: 64513
Koniec aukcie: 25.09.2015 12:00:00
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 99
  • Rok: 1969
  • Technika: olej na plátne
  • Rozmery: 56 x 46 cm
  • Značenie: vľavo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu

Ponúkané dielo bolo vydražené v roku 2012 na dražbe v Spojených štátoch. Nový majiteľ ho doniesol na Slovensko spolu s ďalšími dielami autora do aukcie tesne pred uzávierkou katalógu, takže znalecké expertízy k dielu neboli robené. K dielu sú dodané iba nadobúdacie doklady z americkej aukčnej spoločnosti. Keďže bol Koloman Sokol prevažne grafik , toto dielo sa trochu vymyká z jeho štýlu a aj celkovo olejomalieb autora je vo voľnom obchodnom obehu veľmi málo ( s podobnými prácami sme sa stretli napr. v Liptovskej galérii Michala Bohúňa ( viď. foto 5 v prílohe - Starý vodný mlyn : Link - http://www.webumenia.sk/dielo/SVK:GPB.O_725 ). Sokol získal k sociálnym témam vzťah už ako proletársky chlapec a žiak Krónovej grafickej školy v Košiciach; tam poznal i sociálne zamerané dielo Konštantína Bauera. Potom na štúdiách v Prahe, kde bol žiakom M. Švabinského a T. F. Šimona, Sokolov svetonázor a umelecký profil sa upevnil a prehĺbil, hoci bez aktívneho prispenia jeho učiteľov, ktorým vďačí iba za získanie vynikajúceho profesionálneho majstrovstva. Ideove a umelecky sa Sokol samostatne orientoval na modernú svetovú grafiku, v ktorej mu veľmi mnoho dalo poznanie tvorby Käthe Kollwitzovej, čiastočne Georga Grosza, expresionistov so sociálnym zameraním, neskoršie Picassa. Sokola často považovali za extrémistu a búrliváka; o jeho programe voči spoločnosti sa tvrdilo, že je v priamom protiklade k súčasným ideálom umeleckej slobody. Aj mladá literárna a umelecká generácia, ktorá prežívala politické a spoločenské problémy prítomnosti rovnako ako on, hodnotila Sokola často s rozpačitosťou, ako jedinečného tvorcu v našom umení, ako autora, ktorého vývin nesúvisí s výtvarným vývinom našich národov. Pri porovnávaní s maľbou, ktorá sa inšpirovala najmä folklórnymi motívmi... vyznieva Sokolova nekompromisná a obsahovo jednoznačná spoločenská kritika drasticky a ojedinele. Artistné tendencie a všeobecný odpor proti literárnosti nemohli Sokolovu programovú tendenčnosť ani zľahčiť, ani stlmiť... Slovenská verejnosť bola preto silou Sokolovho výrazu ohromená a prekvapená. A ani súčasná kritika nemala voči nemu jednotné stanovisko, hoci čoskoro v ňom rozpoznala talent nevšednej intenzity… ". (Eva Šefčáková).
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL K. SOKOLA NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH:
315 000 Sk - Červený a čierny. Rok 1982. Gvaš, fixka na papieri. 70 x 56 cm.
280 000 Sk - Traja v rozhovore. Tempera, gvaš na papieri. 60 x 44 cm.
255 000 Sk - Hudobníci. Okolo 1979-83. Pastel, fixka, tempera na papieri. 60 x 45 cm.


Autorove diela:

Muž a kôň

Vyvolávacia cena: 2 600 €

Koloman Sokol
Zobraziť signatúry

(1902 – 2003)

Koloman Sokol sa narodil v roku 1902, zomrel roku 2003. Považovali ho za extrémistu a búrliváka; o jeho programe voči spoločnosti sa tvrdilo, že je v priamom protiklade k súčasným ideálom umeleckej slobody. Aj mladá literárna a umelecká generácia, ktorá prežívala politické a spoločenské problémy prítomnosti rovnako ako on, hodnotila Sokola často s rozpačitosťou, ako jedinečného tvorcu v našom umení, ako autora, ktorého vývin nesúvisí s výtvarným vývinom našich národov. Pri porovnávaní s maľbou, ktorá sa inšpirovala najmä folklórnymi motívmi vyznieva Sokolova nekompromisná a obsahovo jednoznačná spoločenská kritika drasticky a ojedinele. Artistné tendencie a všeobecný odpor proti literárnosti nemohli Sokolovu programovú tendenčnosť ani zľahčiť, ani stlmiť... Slovenská verejnosť bola preto silou Sokolovho výrazu ohromená a prekvapená. A ani súčasná kritika nemala voči nemu jednotné stanovisko, hoci čoskoro v ňom rozpoznala talent nevšednej intenzity". Malo by sa aj pripomenúť, že Sokol od roku 1925 prakticky až do skončenia druhej svetovej vojny trvalo nežil na Slovensku. Po epizóde v Mallého súkromnej škole (1924--1925) ho prijali na Akadémii výtvarných umení v Prahe, do grafickej školy Maxa Švabinského. Postupne prešiel ateliérmi Loukotu, Šimonovho asistenta Rambouska a napokon grafickou špeciálkou Šimona, ktorú absolvoval roku 1931. V rámci čestného roku štúdia odišiel roku 1932 na štipendijný pobyt do Paríža, ktorý si predĺžil až do záveru roku 1933, aby sa po návrate usadil v Prahe. V máji roku 1937 odišiel do Mexika, kde pedagogicky pôsobil na Škole knižných umení v Mexiko City až do jesene 1942, kedy s manželkou presídlil do USA. Domov, na Slovensko sa Sokol vrátil až v októbri roku 1946. Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.