Martin Benka ( pripisované ) - Slovenská madona s dieťaťom

JESENNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA DARTE - 5.10.2014

Číslo položky: 53042
Koniec aukcie: 03.10.2014 12:00:00
Vyvolávacia cena kus: Ukáž cenu
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 89
  • Rok: 40 - te roky
  • Technika: olej na plátne
  • Rozmery: 56 x 46 cm
  • Značenie: vľavo dole (sekundárne značenie)
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu
  • Vydražené za: Ukáž cenu

Ponúkané dielo bolo získané z depozitu zbierky po farárovi Jánovi Švecovi, ktorý bol dlhoročným priateľom Martina Benku a podľa výpovede terajších majiteľov diela, bol obraz cielene vytvorený maliarom ako dar na jeho faru.
Sakrálna tvorba nie je v tvorbe M. Benku až tak rozšírená a verejnosti známa. Výtvarne diela so sakrálnou tematikou tvoril hlavne v 40-tych rokoch 20. storočia. Bolo to spojené s výzdobou Bohosloveckého seminára v Spišskej Kapitule, pre ktorý, okrem zariadenia, v roku 1943 namaľoval triptych – Oltár sv. Jána Nepomuckého ( Hold ľudu Spišskej diecézy sv. Jánovi Nepomuckému) . Okrem uvedenej zákazky v tomto období vo viacerých podobách stvárnil aj jednoduché dedinské slovenské ženy v tradičnom ľudovom odeve s dieťaťom na rukách, ktoré povýšil na úroveň Madony s dieťaťom – aj so svätožiarou okolo hláv. Známe sú napr. jeho diela Zliechovská madona ( foto 7 ), Matka matiek, Matka Božia ustavičnej pomoci a aj neskôr spracované diela . ako napr. Záhorská mamička, či Dedinská madona ( foto 5 ). Najstarší z nich je z rokov 1921 – 1927 Slovenská madona ( viď. foto č.3), na ktorom má žena podobnú úpravu hlavy ako na nami ponúkanom diele. Maľba a spracovanie tematiky je však predsa len pri oboch dielach značne rozdielna. Na základe farebnosti diela a aj celkového spracovania pozadia kompozície (kobaltová modrá s náznakmi oblakov) je pravdepodobné, že dielo mohlo vzniknúť v období realizácie triptychu, na ktorom sa ján Nepomucký vznáša na podobne riešenom pozadí( viď. foto 4 ).
Precíznosť spracovania Madony s dieťaťom, ako aj technika maľby ,je u tohto diela spracované trochu odlišné ,ako u známych diel Martina Benku s touto tematikou. Každé z nich je individuálne iné ( viď. foto 5,6,7 ). Taktiež signatúra na diele bola pravdepodobne sekundárne dopísaná majiteľom diela – farárom Jánom Švecom ( podľa výpovede následného farára na jeho fare ), ktorá mala zadokumentovať autora diela pre ďalších užívateľov fary.
Na základe empirických expertíz, odborných konzultácii s expertmi na Benkovu tvorbu i porovnaním so získanými podkladmi podobnej tvorby Martina Benku , môžeme ponúkaný obraz deklarovať ako dielo „ pripisované “ Martinovi Benkovi.


Dielo je rámované. Rozmery diela s rámom: 69,5 x 59,5 cm.

Zákazník: Dátum a čas: Cena: