Ľudovít Križan - Pohľad na Liptovský Peter

Číslo položky: 99380
Koniec aukcie:10.01.2019 12:00:00
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 10
  • Rok: 1963
  • Technika: olej na plátne
  • Rozmery: 82 x 195 cm
  • Značenie: vpravo dole
  • Znalecké ocenenie: Ukáž cenu

Pôsobivá scenéria koncentrujúca pozornosť podtatranskú dedinu Liptovský Peter ,je vzdaním pocty životu jednoduchého slovenského človeka, ktorého autor akoby vyzdvihol na piedestál horského hrebeňa. Silný výtvarný náboj monumentálne pôsobiaceho obrazového priestoru Križan prebral z Benkových heroických krajín. Autor uplatnil aj cit pre dekorativizmus a dramatickosť podporenú zatiahnutou oblohou s vysokými horami v pozadí nad dedinou. Výsledkom je dielo nabité poetickým pátosom s jasným ideologickým poslaním krásy slovenskej prírody.
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Ľ. KRIŽANA NA AUKCIÁCH :
165 000 Sk - Zvoz dreva z hory. Okolo 1940. Olej na plátne. 90 x 100 cm.
150 000 Sk - Jar na holiach. 1937. Olej na plátne. 90 x 100 cm.
36 000 Sk - Starec pri motlitbe. Olej na plátne, 84 x 64 cm ( DARTE - 14.12.2008 )

Zákazník: Dátum a čas:Cena:
Ľudovít Križan
Zobraziť signatúry

(1900 - 1979)

Ľudovít Križan sa narodil v roku 1900,zomrel roku 1979.Študoval na VŠMU v Budapešti ( 1916 – 1918 ) a potom súkromne u p. Rigeleho v Bratislave. Od roku 1918 žil v Komárne, kde navštevoval Harmosovú súkromnú školu. V rokoch 1924 – 1934 sa usadil v Žarnovici a od roku 1934 v Bratislave. Vychádzal zo štýlového zázemia komárňanského okruhu. Jeho expresionizmus inklinuje k štýlu Plachého, Procházku či Nedeckého. Známe sú jeho diela z roku 1933 Bez chleba, Bez otca v štýle secesného expresionizmu. V neskoršom období prešiel na krajinárstvo a figurálny ľudový žáner., zaraďujúc sa takto medzi nacionalistickým Benkom a panteistickým Gwerkom.

Okrem silnej sociálnej periódy prvej polovici 30. rokov sa venoval najmä krajinárstvu. Po štýlovej stránke bol dôsledným pokračovateľom Benkovho panteistického krajinárstva. Najmä po príchode do Bratislavy prešiel ku romanticko-rozprávkovému videniu horskej krajiny, pričom siluety kopcov nadľahčoval a expresívne nadsadzoval. Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960.